Ondanks onverwachte gebeurtenissen zoals incidenten en pechgevallen, zijn de eerste resultaten van de opgelopen verkeershinder zeer positief. Door een proactieve aanpak, waarbij bedrijven en reizigers tijdig en uitgebreid werden geïnformeerd, zijn veel mensen overgestapt op alternatieve vervoersmiddelen of routes. Dit heeft ertoe geleid dat de hinder op de wegen aanzienlijk minder was dan verwacht.
Voorafgaand aan de werkzaamheden had Rijkswaterstaat ingeschat dat reizigers gemiddeld 60 minuten extra reistijd zouden ervaren. De eerste analyses laten zien dat de meeste reizigers slechts enkele minuten tot maximaal een half uur extra onderweg waren.
"We zijn erg tevreden over de eerste resultaten," aldus Tim Klein, mobiliteitsadviseur van Slim & Schoon Rivierenland. "Het is mooi om te zien dat bedrijven en inwoners van Rivierenland positief hebben gereageerd op onze oproep om anders te reizen. Ook campings, toeristische bedrijven en logistieke partners hebben een belangrijke rol gespeeld. Campings en publiekstrekkers in de regio hebben bijv. speciale routekaarten of kortingsacties op het OV aangeboden voor bezoekers, terwijl logistieke bedrijven hun routes hebben aangepast om piekmomenten te vermijden. Dankzij de inzet van bedrijven, inwoners, campings, instanties en logistieke partners hebben we de impact van de werkzaamheden kunnen minimaliseren. Door de resultaten van de analyses verder te evalueren, kunnen we onze aanpak verfijnen."
Hoewel het grootste deel van de werkzaamheden tussen Deil en Gorinchem is afgerond, zijn er nog enkele afsluitingen gepland in en rondom onze regio, waaronder het stuk tussen knooppunt Ridderkerk-Zuid en de aansluiting N3/A15. Slim en Schoon Rivierenland blijft zich inzetten om de hinder ook tijdens deze laatste fase zo klein mogelijk te houden.
De afgelopen periode heeft laten zien dat er veel mogelijk is op het gebied van duurzame mobiliteit. Het heeft laten zien dat een slimme aanpak kan leiden tot een aanzienlijke vermindering van verkeershinder, zelfs tijdens grootschalige werkzaamheden. Door samen te werken en innovatieve oplossingen te bedenken, kunnen we de mobiliteit in onze regio duurzamer en efficiënter maken.
Bedrijven en inwoners die tijdens de werkzaamheden nieuwe reisgewoontes hebben ontwikkeld, worden aangemoedigd om hiermee door te gaan. Slim en Schoon Rivierenland biedt, ook na de werkzaamheden, hiervoor diverse ondersteunende diensten aan, zoals advies op maat, een mobiliteitsscan, deelfietsen, uitprobeerpools van e-bikes thuiswerkoplossingen en kortingsregelingen voor een tweewieler.
Benieuwd hoe jouw bedrijf of organisatie nog duurzamer kan reizen? Neem dan contact op met Tim Klein, mobiliteitsadviseur van Slim & Schoon Rivierenland.
Neem contact op met Tim Klein:
Mobiliteitsadviseur Regio Rivierenland
+31 6 48 85 62 06
tim.klein@thefuturemobility.network
of neem contact met ons op via onderstaand formulier: