Nieuws
30-10-2023

‘We hebben dertien vestigingen, dus daar zitten kansen’

Al zestig jaar werkt A.Hak aan duurzame verbindingen voor transport van onder andere elektriciteit, warmte en gassen. Maar hoe verloopt het transport tussen medewerkers en kantoor eigenlijk? Is die ook zo duurzaam? Om daar meer inzicht in te krijgen hield A.Hak deze zomer een enquête onder de 130 medewerkers van het hoofdkantoor in Tricht én deden ze een mobiliteitsscan. Duurzaamheidscoördinator Caglar Yilmaz was verrast: “De fietshub wordt nauwelijks gebruikt. Die brengen we nu meer onder de aandacht.”

‘We hebben dertien vestigingen, dus daar zitten kansen’

De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid volgen elkaar razendsnel op. Caglar: “We hadden een duurzaamheidsplan 2022 – 2026, maar dat moet voor 2024 alweer worden bijgesteld.” Op het gebied van duurzaamheid en duurzame mobiliteit zoekt Caglar regelmatig de samenwerking met adviesbureau Turn. “Zij wezen ons op de mogelijkheden van Slim & Schoon Rivierenland en we hebben daar alweer een paar jaar goed contact mee. Om een beter beeld te krijgen van het reisgedrag van onze medewerkers in Tricht hebben we deze zomer de medewerkersenquête en mobiliteitsscan laten doen.”

Meer aandacht voor fietshub Geldermalsen

Het hoofdkantoor in Tricht ligt op negen minuten fietsen van station Geldermalsen. Als een van de eerste werkgevers in de regio besloot A.Hak om gebruik te gaan maken van de fietshub die daar eind 2022 werd geopend. Maar wat bleek uit de medewerkersenquête van Slim & Schoon Rivierenland: de fietshub wordt nauwelijks gebruikt. “We proberen de fietshub nog meer onder de aandacht te brengen van medewerkers én we hebben een speciaal bezoekersaccount aangemaakt voor onze bezoekers.”

Verduurzaming wagenpark

Het percentage medewerkers dat met de auto naar Tricht komt was minder verrassend. Meer dan de helft rijdt vanwege hun functie in een leaseauto en een derde komt met de privéauto naar het werk. Caglar legt uit hoe dit komt: “Medewerkers kiezen bij ons voornamelijk voor de auto vanwege de combinatie afstand/reistijd en veel locaties en projecten zijn lastig bereikbaar met het ov. Waar mogelijk zetten we wel in op de fiets, zoals op langlopende projecten in grotere steden.”

Kansen voor duurzamere mobiliteit liggen voor A.Hak dus vooral bij verduurzaming van het wagenpark. Vanaf 2019 worden geen dieselauto’s meer uitgegeven en van de nieuwe leaseauto’s is een steeds groter deel elektrisch. Caglar: “De regeling om 1 maand per kalenderjaar gebruik te maken van een vervangend brandstofvoertuig om bijvoorbeeld mee op vakantie te kunnen, trok veel medewerkers over de streep om elektrisch te gaan rijden. Maar we kunnen nog niet volledig overstappen. Een volgeladen werkbus met een bouwkeet aan de trekhaak: dat gaat gewoon nog niet altijd elektrisch.”

Mogelijkheden voor de toekomst

De resultaten van de medewerkersenquête en de mobiliteitsscan voor het hoofdkantoor heeft A.Hak aan het denken gezet voor de gehele organisatie. “De volgende stap hopen we te maken met fietsen. We weten nu dat vijf procent van de medewerkers op ons hoofdkantoor met de fiets komt. We hebben dertien vestigingen, dus daar zitten kansen. Dit jaar waren we net te laat om mee te doen aan de uitprobeeractie van de e-bike van Slim & Schoon Rivierenland. Hopelijk komt die actie nog een keer terug. In andere regio’s zijn we aan het kijken naar vergelijkbare organisaties als Slim & Schoon Rivierenland. Het is fijn dat er partijen zijn die deze diensten aanbieden. Als we zelf dit hadden willen doen, had ons dat zo veel meer tijd en energie gekost.”